środa, 13 marca 2013

Ciasto kruche z dżemem i bezą, tzw. "Pleśniak"

Przepis na to ciasto można znaleźć również pod nazwą "pleśniak" lub "skubaniec". Jest to jedne z pierwszych ciast jakie robiłam, już ładnych parę lat temu i przez ten cały czas zdążyłam dopracować swoją wersję. Ciasto nadaje się na każdą okazję, jest szybkie i łatwe i bardzo smaczne. Nie znam osoby, której by nie smakowało ;)

Składniki: 

  • 3 szklanki mąki pszennej
  • 250 g masła 
  • 5 jajek (osobno żółtka i białka) 
  • 1 słoik dżemu porzeczkowego lub dżemu z owoców leśnych 
  • 1 szklanka cukru
  • 4 łyżki cukru pudru 
  • 2 łyżki kakao 
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia 


Mąkę, proszek do pieczenia i cukier puder rozetrzeć w rękach z masłem, pokrojonym w kostkę. Dodać żółtka i zagnieść na kruche ciasto. Zrobić kulkę i podzielić na dwie części, następnie jedną część na kolejne dwie. Jedną dużą i jedną małą owinąć folię i włożyć do lodówki. Drugą małą część zagnieść z kakao i również schować do lodówki. W tym czasie nagrzać piekarnik do 180 C. 


Następnie ubić białka z cukrem na sztywną pianę.
Po ok. 30 minutach wyjąć ciasto z lodówki, duże ciasto wyłożyć do prostokątnej foremki wyłożonej papierem do pieczenia. Posmarować je dżemem. Na dżem, "skubać" kawałki ciasta czekoladowego odrywając po kawałeczku i równomiernie układając. Następnie wylać pianę i również równomiernie rozsmarować. Na wierzch "skubać" białą część ciasta tworząc kruszonkę.

Piec ciasto ok. 40-45 min.

Gdy ostygnie można je posypać cukrem pudrem.


Smacznego!



18 komentarzy:

  1. A żółtko zagniatamy z ciastem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak! Przepraszam, w pośpiechu mi to umknęło ;)

      Usuń
  2. Proszę o zamieszczenie działającego banerka, a nie tylko obrazka. Banerek po kliknięciu powinien przenosić na stronę akcji. W opisie akcji na Mikserze i Durszlaku pisałam, jak prawidłowo zamieścić baner. Proszę o poprawkę, dopiero wtedy będę mogła zaakceptować przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Prostokątna o wymiarach 24 x 32 cm :)

      Usuń
  4. Ja pieke z dżemem wiśniowym, piękny Ci wyszedł :)

    OdpowiedzUsuń
  5. A czy można zamiast margaryny użyć masła?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak :) Ja ostatnio używam tylko masła i wychodzi nawet lepiej :) Proszę tylko pamiętać żeby masło było zimne :)

      Usuń
  6. właśnie upiekłam. pierwszy raz. wyszło super!

    OdpowiedzUsuń
  7. Przepis naprawdę godny polecenia ! smakuje wybornie ! ja polecam wypróbowanie z Fantazją śliwkową z Pińczowa czyli połączenie śliwek, kako i nutki wanilii w jednym :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Aż się uśmiechnęłam po przeczytaniu komentarza, nie tylko dlatego, że cieszę się, że smakowało ale też dlatego, że przebywam w tej chwili u rodziny właśnie w Pińczowie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciasto bardzo smaczne ...ja zamiast ''skubać'' ciasto starkowałam na grubych oczkach tarki wyszło szybko i bardzo efektownie:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czy pieczemy jako termoobieg czy normalnie góra dół?

    OdpowiedzUsuń
  11. <3 w ubiegły weekend posty 2! Rodzina zachwycona :)
    Teraz kolejny na święta, wesołych!
    J.

    OdpowiedzUsuń

Możesz również lubić

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...